Železničář / Zahraničí / Koridor mezi Berlínem a Hamburkem se uzavře
Koridor mezi Berlínem a Hamburkem se uzavře
15.3.2025
Německo se připravuje na jedno z největších omezení na železnici v historii země. Od 1. srpna bude kvůli modernizaci na devět měsíců zcela uzavřena trať mezi dvěma největšími německými městy, Berlínem a Hamburkem. Dálkové vlaky místo po koridoru na Wittenberge pojedou přes Stendal a Uelzen, většinu regionálních spojů Deutsche Bahn zruší a nahradí autobusy.

DB zveřejnily upravený jízdní řád pro období rekonstrukce hlavní trasy Berlín – Hamburk. Chys-tají se velké změny v regionální a dálkové dopravě v Berlíně a Braniborsku. Od začátku srpna až do 30. dubna 2026 sice bude mezi dvěma nejlidnatějšími německými městy nadále denně vypra-vováno 36 přímých spojů, kvůli nezbytné objížďce přes Uelzen a Stendal se však doba jízdy pro-dlouží o 45 minut.
Mezi Hamburkem a Berlínem jezdí desítky dálkových spojů, z toho 36 přímých. Nyní bude nutný přestup. Z Wittenberge a Ludwigslustu dopravce nabídne přímé spojení zvláštními EC autobusy do Hamburku. Více než 170 dalších má být nasazeno jako náhrada za regionální spoje mezi Berlí-nem a Hamburkem na celkem 26 linkách. Další změny se podle DB dotýkají zejména regionální dopravy v okolí Berlína a Braniborska. Všechny údaje o jízdních řádech lze zobrazit na webu DB.
Změny nejen v Berlíně
Omezení znamená rozsáhlé změny jak na hamburské železnici, tak na tratích, které k ní vedou. Kromě linky RE8 Berlín–Witttenberge–Schwerin–Wismar budou ovlivněny linky RE6 mezi Per-lebergem a Wittenberge, S1 mezi Osterburgem a Wittenberge a RB73.
Aby zůstalo zajištěno spojení mezi Meklenburskem-Předním Pomořanskem a Berlínem a zároveň se odlehčilo náhradní dopravě, bude po dobu stavebních prací nabízeno přímé spojení ze Schwe-rinu do Berlína jako RE85. Vlaky pojedou každé dvě hodiny přes Bad Kleinen, Güstrow, Ne-ustrelitz (zastávky pouze ve směru na Schwerin) a Oranienburg do Berlína.
Kvůli souběžným pracím mezi Neuruppin Rheinsberger Tor a Kremmen nebo Velten se přeruší i provoz linek RE6 a RB55. Zatímco mezi Neuruppinem a Kremmenem DB nasadí náhradní au-tobusy, linka RE6 z Perlebergu bude z Neuruppinu odkloněna přes Löwenberg a Oranienburg do Berlína.
Některé z regionálních spojů lze odklonit na trať z Berlína-Spandau do Dallgow-Döberitz a Wustermark. Kromě toho je možné výrazně navýšit kapacitu linek RE4 a RB21, které zůstanou v provozu.
Nová trať i nádraží
Kompletní modernizace trati je součástí celostátního programu navýšení veřejných prostředků do oprav a údržby infrastruktury. Týká se spojnice dvou největších německých měst. Tentokrát se DB rozhodla podobně jako při nedávné opravě Riedbahn mezi Frankfurtem nad Mohanem a Mannheimem pro kompletní přerušení provozu.
Během devět měsíců trvajících prací na jedné z nejvytíženějších vysokorychlostních tratí v zemi stavbaři obnoví přes 180 kilometrů tratí, přibližně 200 výhybek, trolejová vedení a řídicí a zabezpečovací techniku. Zlepšit se má rovněž pokrytí mobilním signálem. Obnoví se také 28 stanic. Trať z Berlína do Hamburku už byla kvůli rekonstrukci uzavřena na konci loňského roku.
Roky odkládané práce začaly loni i na známé Riedbahn mezi Mannheimem a Frankfurtem nad Mohanem. Dokončit se je podařilo podle plánu po úplném uzavření trati od července do prosince. Do roku 2027 má být v rámci programu obnovy modernizováno celkem 1 500 kilometrů tratí na 41 frekventovaných trasách. DB očekává, že se tím zajistí větší spolehlivost a dochvilnost spo-jů.
Další články této rubriky
ZSSK hledá elektrické jednotky pro linku z Bratislavy do Žiliny
27.2.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) v lednu vyhlásila veřejné zakázky na nákup dvou moderních elektrických jednotek pro linku Bratislava – Žilina s možností uplatnění opce na další dva kusy. Předpokládaná hodnota zakázky je… »
Slováci si pořídí nové lůžkové vozy
20.2.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) hodlá pořídit 10 moderních lůžkových vozů s možností rozšíření o dalších 14 kusů. Součástí zakázky je i jejich kompletní desetiletý servis. Investice za více než 90 milionů eur by… »
Třetina dálkových spojů DB se loňský rok zpozdila
13.2.2025 - Německé dráhy bojují se stále klesající přesností svých spojů. V loňském roce měl každý třetí vlak provozovaný společností Deutsche Bahn zpoždění. Přes 37 procent jich dorazilo se zdržením větším než 6 minut. Jedná se… »